Τι είναι η ευθυγράμμιση;

Μιλώντας για ευθυγράμμιση αυτοκινήτου εννοούμε τον έλεγχο αλλά και τη ρύθμιση στο σύστημα διεύθυνσης του οχήματος. Με αυτή τη διαδικασία εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρχει καμία απόκλιση στην πορεία του αυτοκινήτου.

Γιατί είναι απαραίτητη η ευθυγράμμιση;

Η ευθυγράμμιση του οχήματος πρέπει να γίνεται για να εξασφαλιστεί ότι και τα τέσσερα ελαστικά βρίσκονται σε σωστή θέση σχετικά με τον δρόμο, έχουν δηλαδή ευθεία επαφή. Από τη στιγμή που το όχημα είναι ευθυγραμμισμένο, σημαίνει ότι η οδήγηση πραγματοποιείται με ασφάλεια, χωρίς απότομα φρένα, με καλύτερες επιδόσεις από πριν. Επιπλέον τα ελαστικά του οχήματος διατηρούνται σε άριστη κατάσταση, χωρίς να φθείρονται. Τέλος η ευθυγράμμιση συμβάλλει και στην εξοικονόμηση του καυσίμου.

Πως απορρυθμίζεται η ευθυγράμμιση;

Δύο είναι οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους ένα όχημα μπορεί να χάσει τη σωστή ευθυγράμμισή του.

  • Πτώση σε απότομη λακκούβα κατά την πορεία
  • Νευρικό και απότομο παρκάρισμα, χτυπώντας τα ελαστικά

Κάθε πότε πρέπει να γίνεται ευθυγράμμιση στο αυτοκίνητο;

Η συχνότητα ελέγχου της ευθυγράμμισης είναι διαφορετική για κάθε αυτοκίνητο και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση του οχήματος. Οπότε, προγραμματισμένη ρύθμιση δεν υπάρχει. Προληπτικά κάθε οδηγός πρέπει να ελέγχει το όχημά του σε συνεργείο αυτοκινήτου μία φορά ετησίως κάθε 10.000 km περίπου, στην περίπτωση που προσκρούσει βίαια σε κάποιο εμπόδιο ή αν πρόκειται να κάνετε ένα μακρινό οδικό ταξίδι.

Με ποιον τρόπο γίνεται ο έλεγχος/ρύθμιση της ευθυγράμμισης;

Για να ελεγχθεί αν είναι απαραίτητο να γίνει ευθυγράμμιση, το αυτοκίνητο χρειάζεται να περάσει από συγκλισιόμετρο. Στην συνέχεια παρατηρείται αν το όχημα αποκλίνει από την ευθεία για να εξακριβωθεί αν πρέπει να ευθυγραμμιστεί.

Το όχημα μπαίνει σε ράμπα και περνάει από ακτίνες λέιζερ. Με αυτόν τον τρόπο εξακριβώνεται το μέγεθος σύγκλισης και απόκλισης του οχήματος. Αν οι ενδείξεις είναι αρνητικές, τότε οι ειδικοί προχωρούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ρύθμιση της ευθυγράμμισης.

Ο έλεγχος και η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, συνήθως διαρκεί το πολύ μία ώρα. Ο χρόνος αυτός εξαρτάται από τις ανάγκες και το μέγεθος του αυτοκινήτου.

Τι είναι η «ζυγοστάθμιση»;

Με τον όρο ζυγοστάθμιση εννοούμε την ισομερή κατανομή του βάρους σε κάθε τροχό ξεχωριστά, με τη διασφάλιση ότι σε κάθε περιστροφή δεν θα δημιουργούνται κραδασμοί. Επιβάλλεται να γίνεται, μετά από κάθε αλλαγή ή επισκευή ελαστικού.

Αν τα ελαστικά δεν είναι ζυγοσταθμισμένα, προκαλούν κραδασμούς κατά την κίνηση του αυτοκινήτου σε συγκεκριμένη ταχύτητα. Αυτό συντελεί στην γρήγορη φθορά τόσο των ελαστικών όσο και του συστήματος ανάρτησης του αυτοκινήτου. Η εμφάνιση κραδασμών είναι η κυριότερη αφορμή για να προχωρήσετε στην ζυγοστάθμιση του οχήματός σας.

Οι τροχοί παρουσιάζουν δύο τύπους ανισορροπίας, τη στατική και τη δυναμική.

Στατική δημιουργείται όταν η κύλιση του τροχού δεν είναι ομαλή, παρουσιάζοντας μία κίνηση πάνω-κάτω.

Δυναμική δημιουργείται όταν το βάρος είναι άνισο και από τις δύο πλευρές, παρουσιάζοντας ένα τρέμουλο του τροχού.

Ο τεχνικός για να επιφέρει και πάλι ζυγοστάθμιση στους τροχούς, τους τοποθετεί σε μηχανή ζυγοστάθμισης. Εκεί ο τροχός στρέφεται για να εντοπιστούν καλύτερα τα σημεία της διάταξης. Υπό την καθοδήγηση της μηχανής, ο τεχνικός καταλαβαίνει σε ποιο σημεία πρέπει να μπει αντίβαρο ώστε να αντισταθμιστεί η ανισορροπία του βάρους.

Σε τι οφείλεται η έλλειψη ζυγοστάθμισης;

Οι αζυγοστάθμιστοι τροχοί μπορεί προέρχονται από κακές κατασκευές στους δρόμους αλλά και από τις υψηλές ταχύτητες ή τον συνδυασμό αυτών των δύο.

Βασικότερες αιτίες, πιο αναλυτικά:

  • Αν σταματήσει το όχημα για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε προσωρινά συμβαίνει ανομοιομορφία, η οποία εξισορροπείται μετά από συγκεκριμένη χιλιομετρική απόσταση
  • Αν παραμείνει ακινητοποιημένο ένα όχημα για πολλές μέρες, τότε μεταβάλλεται η θερμοκρασίας του και αυτό προξενεί ανομοιομορφία στα ελαστικά του
  • Ελαστικό και ζάντα πάνε πακέτο, συνεπώς αν στραβώσει η ζάντα, το ίδιο συμβαίνει και στο ελαστικό
  • Κακό κεντράρισμα στα κωνικά μπουλόνια
  • Τοπική φθορά στο πέλμα λόγω απότομου φρεναρίσματος
  • Αζυγοστάθμητος κεντρικός άξονας

Γιατί είναι απαραίτητη η ζυγοστάθμιση των τροχών;

  • Εμποδίζεται η γρήγορη φθορά των ελαστικών
  • Αυξάνεται η χιλιομετρική απόδοση
  • Το κοσκίνισμα-τρέμουλο τιμονιού δεν συμβαίνει ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες
  • Αυξάνεται η πρόσφυση στις υψηλές ταχύτητες με αποτέλεσμα ασφάλεια και άνεση

Εξασφαλίζεται σε γενικές γραμμές μία ευχάριστη οδήγηση